Om

Vi är en klass på 29 elever som läser första året på ForshagaAkademins sportfiskeutbildning. I den här filmen kan ni se vilka vi är och var vi kommer från:

På den här bloggen kommer vi att publicera det mesta vi gör i kursen Svenska 1. För den som är intresserad av vår lektionsplanering finns den här.  Eftersom vi har ett stort gemensamt fiskeintresse och går en praktisk utbildning försöker vi anpassa kursens innehåll så mycket som möjligt därefter.

Ett av syftena med Tackla Språket  är att uppfylla ämnesplanens syften.  Där talas det bl.a. om förmågan att kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för olika mottagare,  kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, förmågan att läsa, reflektera över och kritiskt granska texter, kunskaper om skönlitteratur och berättarteknik samt förmågan att reflektera över olika former av språklig variation.  

Ett annat syfte med webbplatsen är att visa upp våra kunskaper inom sportfiske. Vi hoppas att sportfiskebranschen, föräldrar och andra sportfiskeintresserade kommer att följa vårt arbete. Bloggen hjälper oss också att synliggöra varandras och vår egen utveckling.

Allt som görs på bloggen är förankrat i kursplanen och vi diskuterar inför varje ny planering vad som skulle kunna publiceras på bloggen. Rollfördelningen mellan lärare elever är att läraren är administratör och bygger strukturen och eleverna är författare och skapar innehållet. Vi strävar efter att ha en levande blogg och därför kan alla elever publicera material när de vill, så länge det passar in i den struktur vi kommit överens om.

De flesta bilderna på Tackla språket är våra egna och finns på vårt FlickR-konto, publicerade under Creative Commons-licensen BY-SA. Vi jobbar regelbundet med upphovsrätt och andras bilder och musik  i våra filmer är tillåtna att använda och vi tränar på att ange källan korrekt. Våra filmer finns samlade på vår Youtubekanal.

Vi tycker att vi borde vinna pris eftersom vi är hela 29 elever och alla är med och skapar webbplatsens innehåll, ett innehåll som är intressant både för oss själva och andra. Vi försöker även att variera medieformerna och hela tiden tänka på att anpassa materialet efter webben. Att jobba med en blogg i svenskämnet betyder för oss att vi kan uppfylla kunskapskraven, samtidigt som vi får ägna oss åt vårt största intresse och visa vad vi gör för andra med samma intresse. Vår förhoppning är att ännu fler ska interagera med oss, t.ex. genom att skriva kommentarer på det vi gör. Vi tycker också att vi lär oss otroligt mycket genom att kunna visa våra kunskaper för varandra i klassen.

Som lärare är det fantastiskt se det engagemang som eleverna visar upp. Att de går in så hårt för detta och vågar så mycket måste också betyda att de tycker att det är roligt, ett skäl så gott som något att ha en webbplats.

Halvvägs in i kursen, i mitten av januari, hade vi en klassdiskussion kring hur det varit att arbeta med en blogg tillsammans. Här är vad eleverna kom fram till:

Varför blogga i undervisningen?

Är du också intresserad av att vara med i Webbstjärnan? På deras webbplats hittar du information om tävlingen och massor av material om webbpublicering.

Ansvarig lärare för bloggen är Johan Andersson och kan nås på följande sätt:

E-mail: johan.andersson@forshagaakademin.se
Twitter: @johananderss

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

– med språket och spöet som redskap genom livet