Grymma gäddor på ismete

Vi smällde igen bakluckan och hoppade in i bilen. Det var jag och min kompis Gustav som skulle ut på ett ismetespass som vi planerat under veckan och nu satt vi äntligen i bilen på väg till dagens fiskevatten. Vi hade planerat att fiska i en vik och vem kunde då tro att dagen skulle leverera ett nytt PB med råge!

När vi kom fram var det fortfarande mörkt ute och vi hade god tid på oss att planera var vi vill placera ut våra spön. Vi satte spön längs med kanterna av viken och ett par spön lite längre ut i viken som vi kunde fiska av lite djupare vatten med. Vi varierade djupen på våra betesfiskar med att fiska både vid botten och precis under iskanten som ofta brukar kunna leverera lite bättre fisk.

När vi precis håller på att sätta ut det sista spöt så ser vi det fälla lite längre in i viken på ett spö och Gustav är inte sen med att lägga benen på ryggen och springa iväg på första fällningen för dagen. Linan löpte ut sakta men säkert och han krokar fisken med ett stabilt mothugg, vi landar en fin gädda på dryga 4 kilo och med en fin kondition på fisken så ökar förväntningarna för dagen.

Vi sätter oss vid campen och det har nu hunnit bli ljust. Förbereder oss för lite frukost som vi dock bara hinner plocka fram innan det plötsligt fäller på ett utav spöna som vi riggat en bit utanför oss. Vi visste att vi hade en stor mört som hade hängt precis under iskanten. Det var min tur att springa på fällning, och när jag har de sista metrarna kvar till spöt hör jag att knarren på rullen bara skriker och jag tar några snabba steg fram till spöt och linan bara sprutar ut fortfarande! Jag får en känsla av att detta kan vara en riktigt bra fisk, samtidigt som jag lossar spöt från klämman och lyfter upp det. Spolen bara öser ut lina till fisken fortfarande, alla som ismetat förut vet att denna känsla när fisken bara går är helt underbar!

Jag sänker spöt mot hålet och förbereder mig för ett mothugg, lägger tummen på spolen och jag hinner bara höja spöt ett par decimeter innan kraften av fisken slår tillbaka.

Det är inte alls långt ifrån att spöt slinter ur händerna! Jag står nu med spöt och har en grym spöböj, pressar ganska hårt mot gäddan och den vill för stunden inte röra sig ur fläcken!

Men efter en liten stund så lyckas jag att få gäddan att börja röra sig och det uppstår en riktigt bra kamp mellan mig och gäddan. Den gör många tunga rusningar innan vi lyckas skymta den i hålet. Den drar då iväg på ännu en rusning och jag får pressa upp fisken ännu en gång upp till hålet.

Gäddan glider förbi hålet och vi ser bara en skalle och en enormt grov rygg åka iväg under isen.

Vi inser då hur fruktansvärt stor fisken verkligen är och vi börjar nu bli riktigt nervösa båda två! Men som tur var såg den ut att sitta bra och gäddan börjar även att bli trött och ge med sig.

Vi ser gäddan på väg mot hålet en tredje gång och Gustav kör ner handen i vattnet och tar ett stabilt gälgrepp på fisken. Han får lirka en stund med att få upp huvudet i hålet innan vi slutligen kan landa fisken upp på landningsmattan. När vi insett att fisken är landad så känns en enorm lättnad och vi bara kollar på varandra och ser helt chockade ut båda två.

Vi konstaterar att fisken helt klart är en tio+ och när vi mätt fisken till 117 cm så kollar vi på varandra igen. ”Det här kan absolut vara en potentiell reg-fisk!” säger Gustav. Vi plockar fram vågsäcken och väger fisken, och efter att vi vägt bort vågsäcken så kan vi konstatera att gäddan väger 13,05 kilo!

Det innebär nytt PB för mig med lite drygt 3 kilo!

Vi håller fisken i hålet en stund innan vi kör på en snabb fotografering med mig och gäddan. Sen lägger vi gäddan på landningsmattan för en release och när jag sitter där och beundrar den enormt vackra fisken fattar jag nog fortfarande inte vad som hänt. Känslan är så grymt skön så den går helt enkelt inte att beskriva med ord!

Vi för ner gäddhuvudet i hålet och när man sedan ser denna stora välmående madam glida ner och att den piggt simmar iväg är en oförglömligt härlig känsla!

Händerna och benen skakar länge efter denna drömfisk och segervrål kan nog höras flera kilometrar bort.

Efter denna magiska fisk kommer ett gäng snabba fällningar och vi landar ett flertal gäddor kring 2-3 kilo under förmiddagen. Fisket blir sedan lite trögare och vi provar att flytta runt spöna inne i viken. Det resulterar i att Gustav får landa en finare krabat på 4,5 kilo, den klippte en pigg liten mört precis utanför vassen.

Den resterande tiden av dagen blir trögare och vi landar bara någon mindre snipa. Vi får då börja ladda för morgondagen som också skulle spenderas på isen.

Vi lyfter ut ismetespulkan ur bakluckan. Det är ny dag och nya tag som gäller. Jag kunde då inte drömma om att vi skulle få vara med om ännu en krokodil idag också! Idag var även vår kompis Robin med på fisket och vi hade tänkt att prova  att sitta vid en annan del av viken eftersom att den levererade såpass bra igår.

Lika som igår så spred vi ut våra spön lite överallt i viken, ett antal efter kanten och en heldel lite längre ut. Vi provade att hänga betesfiskarna på olika djup, gårdagen levererade iallafall en riktigt fin krokodil precis under iskanten men dock fick vi de flesta gäddorna lite närmare botten.

Vädret var inte lika trevligt idag och det var ett riktigt sur väder med en hel del regn i luften. I samband med att det ljusnar så dröjer det inte många minuter innan första fällningen för dagen kommer. Det är på Gustav och mitt spö som det fäller och jag får springa iväg och landa en fin liten krabat.
Skönt att vara igång igen och förväntningarna var skyhöga efter gårdagens fiske. Spöna som är riggade efter botten levererar mest fällningar under förmiddagen och vi får alla tre dra en heldel fisk, men ingen utav dom villa dock pressa vågen till några högre höjder. Dock bränner jag en finare fisk som fick spöt att buga sig rejält men den villa dock tyvärr inte syna isens ovansida..

Betesfiskarna jobbar på riktigt bra men vädret håller tyvärr i sig och det går ett par timmar vid lunchtid som är riktigt sega. Som blöta hundar biter vi ihop och hoppas på att det under eftermiddagen vill komma någon bättre fisk även idag. Gustav inser då att vi inte har ätit någon choklad än under dagen och det brukar mycket sällan dröja lång tid innan det vill hugga efter någon bit choklad. Så även denna gång…

Alla tre väcks plötsligt till liv av att det fäller på ett av spöna! Jag flyger upp ur stolen som jag sitter på och när jag kommer fram tar fisken riktigt bra med lina!

Jag gör som vanligt mothugg så snabbt som möjligt så fort fisken går, och det svarar riktigt fint när jag sätter mothugget! ”Det här är en bättre fisk!” Ropar jag till Gustav och Robin som kommer efter mig med landningsgrejer!

Jag känner att det helt klart är en finare fisk och när jag ser skallen svepa förbi hålet första gången så tippar vi gäddan till en ca 8 kg. Jag sätter ganska hård press på fisken så att den inte ska bli alltför trött, men den bjuder dock på ett antal fina rusningar ändå! Gustav och Robin har under tiden kunna förberett för landning, så det gick riktigt smidigt att landa fisken. När vi ser hur grov fisken är över ryggen så inser vi att det här kan vara ännu en 10+!

Benen börjar att skaka idag igen och likaså händerna. Vi mäter fisken till 111 cm och efter att vägt fisken kan vi konstatera att krokodilen vägde 10,03 och glädjen är total!

Vi fotar denna mäktiga fisk och släpper sedan tillbaka madammen för att låta den simma vidare och växa sig ännu större! Denna fisk klippte en fet sarv på ungefär 25cm strax under iskanten så återigen levererade det med att fiska en bit under iskanten och den backade inte på att käka lite större betesfisk.

Vi sitter sedan ända tills det börjar att mörkna utan ett enda hugg med förhoppningar på ännu flera krokodiler innan vi slutligen ger upp och packar ihop sakerna för dagen och denna helg.

Efter dessa två fiskepass kan vi helt klart konstatera att vi har haft ett fruktansvärt bra fiske! Att vi sen lyckas landa två fiskar över 10 kg och att jag lyckas pilla upp ett nytt PB på lite drygt 3 kilo under helgen är helt underbart. Vi får hoppas att denna fiskelycka vill hålla i sig under resten av säsongen och när vi senare i livet blickar tillbaka på denna helg kan jag lova att det inte kommer att vara några problem att bjuda på ett leende!

One thought on “Grymma gäddor på ismete”